Huisartsen in Twente ‘niet weg’ van digitalisering

(Foto: Shutterstock)
‘Niet voor elk wissewasje aanvragen’
Laagdrempelige e-consulten kunnen ertoe leiden ‘dat we voor elk wissewasje aanvragen krijgen’, vreest Marieke Nijhof, huisarts in Enschede. Ze vermoedt tegelijk wel dat het huisartsentekort aanleiding kan zijn meer digitale middelen in te zetten. Jongeren en opvallend veel 65-plussers staan daar wel voor open. ‘Laten we het erop houden dat iedereen er langzaam aan zal wennen. Als het huisartsentekort aanhoudt in Twente wordt digitaal vanzelf vaker de modus.’
‘Liever persoonlijk consult’
Dat wennen geldt in ook voor studenten die het dagblad bij Universiteit Twente interviewde. Ze noemen beeldbellen en e-consulten ‘onpersoonlijk’. Ook denken sommigen dat beeldbellen afbreuk kan doen aan het gevoel van privacy, als mensen thuis of in het studentenhuis kunnen meeluisteren. ‘Mentale kwesties bespreek ik liever persoonlijk met de dokter.’
‘Open voor digitalisering’
Veel patiënten staan intussen wel open voor verder digitalisering. Dat blijkt uit onderzoek dat de Patiëntenfederatie in maart publiceerde waarbij ruim twaalfduizend mensen werden bevraagd over de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de huisarts (‘Druk op huisartsenzorg wordt steeds meer merkbaar’). Patiënten geven aan vaker digitale hulp te willen, maar dat dat niet altijd mogelijk is.
Vaak kunnen ze wel herhaalrecepten digitaal aanvragen, soms is er advies mogelijk via e-mail of WhatsApp. De Patiëntenfederatie is juist fervent voorstander van het snel uitbreiden van de digitale contactmogelijkheden met de huisarts, zoals het inplannen van afspraken, het doorontwikkelen van Thuisarts.nl of het online beoordelen van kwesties waar de patiënt zich zorgen over maakt.
Links:
- Tekort aan huisartsen in Twente, nieuwe technieken om patiënt niet in het echt te zien helpen (nog) niet, Tubantia, 15 april 2023
- Patiëntenfederatie, Digitale zorg
- Patiëntenfederatie, Druk op huisartsenzorg wordt steeds meer merkbaar voor patiënten
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
ZorgSom & Partners en Voorpraktijken bundelen krachten voor optimale ondersteuning van mondzorgpraktijken
20 jun om 10:55 uur 4 minZorgSom & Partners en Voorpraktijken kondigen een samenwerking aan die zich richt op het verbeteren van…
Ksyos helpt de laag complexe zorg buiten het ziekenhuis te organiseren
4 jun om 15:00 uur 4 minRecent is voormalig internist-infectioloog Joop Arends als medisch directeur gestart bij Ksyos. Hij blikt terug…
De digitale apothekersrevolutie: automatiseer uw administratie
15 apr om 12:18 uur 4 minAls apotheker of beherend apotheker heeft u dagelijks te maken met een breed takenpakket. Zorgverlening staat…
Perspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
Op weg naar echte en virtuele dokters in de maatschap
18 mrt om 10:00 uur 4 minIn april 2023 schreef ik in een column in MedischOndernemen: 'Ik wens u veel personeel'. Want zonder goede…
Miljoenen voor ‘Innovation Booster 2025’ in de mondzorg. Consortia kunnen PPS-projectvoorstellen indienen
10 feb om 08:34 uur 3 minHet ORANGEHealth-consortium heeft 3,45 miljoen euro subsidie ontvangen van Health~Holland om de mondzorg in…
Reactie toevoegen