menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
2 mei 2019

Frank Schurink ('Gedoemanagement'): ‘Gedoe kun je managen door het te omarmen’

Frank Schurink is auteur van het boek Gedoemanagement. In 2006 ontstond tijdens een neuromarketingcongres bij Schurink het idee om de kennis over het brein en het menselijk communiceren te vereenvoudigen. Na zes jaar onderzoek is daar uiteindelijk Gedoemanagement uitgekomen: een zelfontwikkelingscursus van drie dagen teruggebracht tot een eenvoudig concept van tweeënhalf uur. Tijdens de Dag van de Praktijkmanager doet Schurink het fenomeen Gedoemanagement uit de doeken.
Frank Schurink ('Gedoemanagement'): ‘Gedoe kun je managen door het te omarmen’

Frank Schurink is ondernemer en was altijd bezig met wat bedrijven willen. Op zijn veertigste is hij met zijn vrouw cursussen in zelfontwikkeling gaan volgen. Dit wekte zijn interesse om zelf cursussen over dat onderwerp te geven. Schurink raakte met name geïnteresseerd in de neurowetenschap: het gedrag van het menselijk brein. Dit leidde tot het schrijven van het boek Gedoemanagement .


Wat is gedoe en hoe is dat te managen?

Frank Schurink: 'Gedoe is iets waar je veel tijd en energie aan kwijt bent, zonder dat het je echt iets oplevert. Je brein is alleen bezig op de automatische piloot. Je zou kunnen zeggen: in de overlevingsstand. Een logisch gevolg hiervan: hoe meer je gedoe niet wilt hebben, hoe meer gedoe je krijgt. Dat is te managen door het te omarmen. Als je gedoe op die manier erkent, je bewust bent van het feit dat jij gedoe hebt, heb je ineens de keuze om er anders mee om te gaan. Aan de reden waarom je gedoe hebt verandert niets, aan hoe je er tegenaan kijkt wel.’

 

Wat zijn het rode en groene brein? Wat is de aan- en uitknop?  

‘Het rode brein is je standaardbrein. Dat klinkt misschien wat dramatisch, maar ik bedoel niet dat je rode brein verkeerd is. Je hebt je rode brein nodig om te overleven. Maar het rode brein is ook voorspelbaar. In het rode brein kan je brein geen nieuwe ideeën ontwikkelen. Het reageert alleen op de informatie die het van buiten krijgt. Het groene brein is het bewuste brein. Als je ‘groen' bent, toon je echte interesse in je omgeving. Je staat open voor het leren on ontdekken van nieuwe kennis. Of het hebben van creatieve ideeën.'

 

‘De aan- en uitknop is eigenlijk heel simpel. Het brein is rood wanneer je gedoe niet omarmt (aan) en groen wanneer je gedoe omarmt (uit). Het is belangrijk om je bewust te zijn dat je een rood brein hebt, waarbij ingewikkeld over alles gedacht wordt. Als je dat weet, word je brein vanzelf groen. Je kunt gedoe nog steeds wel lastig vinden, maar je bent je ervan bewust dat je het lastig vindt. Soms komt dit bewustzijn meteen, maar soms hebben mensen ook een paar dagen nodig. Deze methode is zo makkelijk dat sommigen het gênant vonden dat zij hier nog niet bewust van waren.’

 

Hoe werkt gedoemanagement in teams?

‘In de gezondheidszorg wordt er vanuit de overheid veel van je verwacht. Veel daarvan moet gedaan worden, dus wordt het met tegenzin gedaan en wordt het ervaren als gedoe. Daarnaast heb je ook groepsgedoe. Rode breinen in teams willen alles voorspelbaar houden, omdat dit makkelijker is. De groene breinen zorgen voor nieuwe ideeën en oplossingen, maar zijn onvoorspelbaar. Dat botst; de rode breinen zullen, meestal onbewust, proberen de groene breinen weer voorspelbaar te krijgen. De groene breinen maken hier geen gedoe van, in tegenstelling tot rode breinen. De illusie is dat je als team geïsoleerd bent en je afschermt van de rest van de wereld. Een team vol rode breinen werkt goed, zolang de rest van de wereld om je heen niet verandert. Je hebt flexibiliteit nodig van je team, dus groene breinen, om mee te doen met de rest van de wereld.’

 

Wat kunnen mensen van de workshop verwachten?

‘Tijdens de workshop leggen we uit hoe gedoe werkt. De workshop is zo opgebouwd dat mensen hun eigen tips formuleren, want dat zijn de adviezen waar zij naar luisteren. Mensen worden tijdens de workshop geconfronteerd met gedoe in hun leven en dat kan even slikken zijn. De workshop moet ervoor zorgen dat mensen zich hier bewust van worden, maar ook dat ze er om kunnen lachen en met een opgelucht gevoel de zaal verlaten. Het hebben van gedoe is heel menselijk, omarm het.’

Foto van Frank Schurink
Geplaatst door: Lisanne Blitterswijk Lisanne Blitterswijk
Redacteur

Lees meer over:
Dag van de Praktijkmanager
Gerelateerde artikelen
Meest gelezen