menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
14 april 2020

Linda Tolsma over de waarde van de praktijkmanager: ‘Huisartsen nemen praktijkmanagers aan voor de kwalitatieve opbrengst’

‘Wat levert de praktijkmanager op in tijd of euro’s?’ vroeg Sandra van Det, projectbegeleider bij Zorgorganisatie Eerste Lijn, afgelopen week op MO Plek, het netwerkplatform voor praktijkmanagers. ‘De praktijkmanager levert in ieder geval meer tijd op voor de praktijkhouder, die hij of zij kan besteden aan het behandelen van patiënten of zorgt voor meer vrije tijd’, stelt praktijkmanager Linda Tolsma.
Linda Tolsma over de waarde van de praktijkmanager: ‘Huisartsen nemen praktijkmanagers aan voor de kwalitatieve opbrengst’

‘Je hebt praktijkmanagers op verschillende niveaus en met verschillende taken’, schetst Linda Tolsma ( Zie: Linda Tolsma over het profiel van de praktijkmanager: ‘Het gaat erom welke praktijk je wilt zijn’ ). ‘Er zijn praktijkmanagers die zich inzetten voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg, maar ook praktijkmanagers die zich meer richten op het team van assistenten begeleiden. De praktijkmanager die alleen declaraties doet in de praktijk levert de praktijkhouder iets anders op dan een praktijkmanager die zich bezig houdt met ICT of subsidies. Wat een praktijkmanager oplevert, verschilt dus heel erg per situatie. Dé praktijkmanager bestaat niet.’

 

Wat is de meerwaarde van de praktijkmanager voor praktijkhouders?

‘Huisartsen zullen praktijkmanagers vooral inschakelen, zodat ze hen taken uit handen kunnen nemen. Taken die ze zelf minder leuk vinden of waar ze minder goed in zijn. Dat is voor huisartsen vaak belangrijker dan dat praktijkmanagers financieel voordeel opleveren. In dat opzicht denk ik dat het voordeel van praktijkmanagers vooral in de kwalitatieve kant zit. Het kan geld opleveren wanneer de manager subsidies binnen haalt, de praktijk door de inzet van de manager meer patiëntenzorg levert of als er minder ziekteverzuim in het team is door meer aandacht voor personeelsmanagement. Maar ook doordat verschillende aanbieders vergeleken worden voordat er een keuze gemaakt wordt.'

 

Wat is de meerwaarde van de praktijkmanager in tijden van corona?

‘De praktijkmanager kan helpen bij het maken van onderbouwde keuzes en zorgen dat iedereen snel informatie krijgt. Ook op het gebied van personeelsmanagement kan de praktijkmanager van grote waarde zijn. Bijvoorbeeld welke regels gelden als medewerkers vakantiedagen willen teruggeven. Deze zaken hoeft de huisarts dan niet zelf uit te zoeken.’

 

‘Wij zitten in nu een bijzondere en onbekende situatie, door COVID-19 gaan heel veel dingen ineens anders dan we gewend zijn. ‘ Je loopt nu tegen dingen aan waar je normaal niet over nadenkt. Het beroep van praktijkmanager is eenzaam, want je hebt in elke praktijk maar één.  Om met en van elkaar te leren is het belangrijk dat praktijkmanagers contact met elkaar blijven zoeken, zoals bijvoorbeeld op MO Plek.  Door het hierover te hebben op MO Plek hoef je niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden. Praktijkmanagers moeten elkaar nu helpen en opzoeken. Daarmee kunnen ze de huisartsen weer meer ontlasten.’

 

Wil je op de hoogte blijven van het PraktijkmanagersNetwerk? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief PraktijkmanagersNetwerk.


Links:   Tollin advies en  Linda Tolsma over het profiel van de praktijkmanager: 'Het gaat erom welke praktijk je wilt zijn'

Foto: Linda Tolsma
Geplaatst door: Lisanne Blitterswijk Lisanne Blitterswijk
Redacteur
Gerelateerde artikelen