21% van de patiënten maakt online afspraak fysiotherapeut
Aan de deelnemers van het onderzoek werd gevraagd op welke manier zij het liefst hun afspraak bij de fysiotherapeut wilden maken. Een meerderheid van 51% gaf aan het liefst telefonisch een afspraak te willen maken. 21% van de patiënten verkoos het online maken van een afspraak vóór andere manieren om een afspraak te maken. Onder het online maken van een afspraak vallen afspraken die via e-mail, contactformulieren of speciale afsprakenformulieren tot stand komen. Langsgaan bij een fysiotherapiepraktijk om een afspraak te maken aan de balie had voor 11% van de patiënten de voorkeur. 18% van de patiënten had geen voorkeur en kiest gewoon de methode die aangeboden wordt.
Voorkeuren uitgesplitst
Patiënten onder de 40 jaar kiezen vaker voor het online maken van een afspraak. Maar liefst 26% geeft hier de voorkeur aan tegenover slechts 7% van de zestigplussers. Zestigplussers kiezen gemiddeld veel vaker voor het maken van een afspraak door zelf langs te gaan bij de praktijk. 24% van de zestigplussers maakt op deze manier een afspraak tegenover 7% van de patiënten onder de 40 jaar. Langsgaan bij de praktijk is voor hen de minst aantrekkelijke manier om een afspraak in te plannen. De telefonische route is onder alle leeftijdsgroepen favoriet. Het online maken van een afspraak wordt in de provincie Utrecht met 29% het vaakst gekozen van alle provincies. In Zeeland is deze methode het minst populair. Slechts 9% van de patiënten in Zeeland geeft de voorkeur aan het online maken van een afspraak.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nivel: ‘Inzet AI onder huisartsenpraktijken nog beperkt’
21 okt om 09:45 uur4 minEen meerderheid van de huisartsenpraktijken in Nederland heeft behoefte aan ondersteuning…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…

Reactie toevoegen