Kabinet denkt na over nieuwe regeling rondom contractering
Hij schrijft in zijn brief dat een negatieve ontwikkeling van de contracteergraad kan leiden tot een aanpassing in de wet- en regelgeving om goede zorg toch voor alle burgers betaalbaar en beschikbaar te houden. Deze wetswijziging biedt de overheid de mogelijkheid biedt om voor bepaalde (deel)sectoren de hoogte van de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg in regelgeving vast te leggen en deze dus niet langer over te laten aan de verzekeraars. Het is een afgezwakte vorm van het voorstel dat minister Schippers van Volksgezondheid in 2014 voorstelde.
Het gaat in zijn brief voornamelijk over wijkverpleging en de geestelijke gezondheidzorg, omdat in beide sectoren het aandeel niet-gecontracteerde zorg met 6% per jaar stijgt.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bijna helft huisartsen meldt burn-outklachten: ‘Vertrouwen in huisarts als professional moet weer terug’
4 min'Tweederde van de huisartsen overweegt eerder te stoppen vanwege werkdruk'
2 minEen kleine survivalgids voor leidinggevenden: Zo maak je als manager het verschil
4 minStimuleringssubsidie voor opleiden VS en PA in huisartsenzorg verlengd
3 minLukas Heijdt over ‘botsende generaties’ in de mondzorg: ‘Het kan echt stormen op de werkvloer’
5 minLukas Heijdt is psycholoog en coach, en werkt bij Generatie Storm, een bureau dat organisaties en praktijken…

Reactie toevoegen