Kritieke situaties in zorg door falende ICT-voorzieningen
Uit het onderzoek van Ictivity komt naar voren dat deze kritieke situaties flink uiteenlopen. De problemen komen voor bij het toedienen van verkeerde medicatie tot te laat ingrijpen bij noodgevallen. Aan het onderzoek deden ruim 500 medewerkers mee die werkzaam zijn binnen de gehandicapten-, jeugd-, thuis-, ouderen- en geestelijke gezondheidszorg in Nederland.
ICT-systemen niet beschikbaar
In de meeste gevallen is het niet beschikbaar zijn van ICT-systemen aan te wijzen als oorzaak (37 procent). Maar met enige regelmaat is ook de juiste cliëntinformatie niet direct voorhanden (negentien procent), die onder andere essentieel is voor het kiezen van de juiste behandeling en het toedienen van de juiste medicijnen. Daarnaast vinden zorgverleners dat de communicatie tussen collega’s en ketenpartners veel te traag verloopt (negentien procent).
Reno van der Looij, Segment Manager Zorg bij Ictivity: "Het falen van ICT levert veel onnodige stress op voor zorgverleners. Het huidige systeem is erop gericht dat cliënten vaker en langer thuis kunnen blijven wonen. Om thuis goede zorg aan te kunnen bieden, dienen de ICT-faciliteiten van zorgverleners daar klaar voor te zijn. Dit vraagt om ICT-systemen die intuïtief zijn voor de gebruiker en dus flexibel en mobiel te gebruiken zijn. Hierbij is het belangrijk dat gegevens direct, gemakkelijk en aan de bron inzichtelijk zijn, geregisterd en uitgewisseld kunnen worden. Deze systemen bestaan, maar moeten hun weg nog beter gaan vinden binnen de zorg om zo de zorgverlener meer rust en ondersteuning te bieden."

Kritieke situaties in de zorg ontstaan door falende ICT-voorzieningen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Nivel: ‘Inzet AI onder huisartsenpraktijken nog beperkt’
21 okt om 09:45 uur4 minEen meerderheid van de huisartsenpraktijken in Nederland heeft behoefte aan ondersteuning…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…

Reactie toevoegen