Langdurig zieke werknemer ontslaan wordt goedkoper
Dat meldt XpertHR.
Hiermee komt de minister tegemoet aan de storm van protesten van werkgevers dat zij – nadat zij gedurende twee jaar lang het loon van de zieke werknemer hebben moeten doorbetalen – ook nog eens de transitievergoeding moeten betalen. De compensatie vindt plaats vanuit het Algemeen werkloosheidsfonds (Awf). Daar staat dan wel een verhoging van de (uniforme) premie tegenover.
Verder krijgen cao-partijen meer ruimte om af te wijken van de transitievergoeding die verschuldigd is bij ontslag om bedrijfseconomische redenen. Wel moet de cao voorzien in een redelijke financiële vergoeding of in voorzieningen die de kans op nieuw werk vergroten. Eerder dit jaar kregen de sociale partners al de mogelijkheid per cao af te wijken van de ketenbepaling bij seizoenswerk. Asscher verwacht het wetsvoorstel begin 2017 bij de Tweede Kamer in te dienen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Mondzorg Praktijk Anno Nu: 'Tandarts, let op ‘real time’ uitdagingen'
2 minZilveren Kruis investeert in basisteam huisartsen en regionale ontwikkelingen
3 min‘Stand van de zorg’: NZa vreest voor toegankelijkheid en betaalbaarheid
4 minHeerlense kinderen krijgen brief over tandartsbezoek
2 minBeoordelingsgesprekken passé: ‘Help medewerkers beter te worden in hun werk’
4 minThieu Heijltjes bespreekt Paul Wormer: ‘De dokter in de vakgroep’
4 minEen organisatie zonder hiërarchie werkt niet. Dat schreef ik op mijn flip-over voor mijn gesprek met 5…

Reactie toevoegen