Patiënten beter informeren over behandelopties en kosten mondzorg
Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019. Een derde van de deelnemers gaf aan geen prijsopgave te hebben ontvangen, voorafgaand aan een mondzorgbehandeling die duurder is dan 250 euro. De NZa stelt dit wel verplicht. De verschillende partijen hebben de afgelopen jaren wel hun best gedaan dit te verbeteren.
Welke informatie?
Volgens het onderzoek zijn patiënten zeer tevreden over hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist.Maar komt de huidige offerteverplichting en informatieverstrekking tegemoet aan hun wensen? Onderzoeksbureau Motivaction zocht in opdracht van de zorgwaakhond uit welke informatie patiënten in de mondzorg belangrijk vinden. Het onderzoek sluit ook aan bij een van de ambities die partijen met elkaar hebben afgesproken: het verbeteren van informatie en transparantie voor patiënten.
Regeling mondzorg aanscherpen
Over de uitkomsten van het onderzoek heeft de NZa overlegd met betrokken partijen in de mondzorg, waaronder branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland, de Consumentenbond en de Patiëntenfederatie. Deze partijen pakken twee acties op: ze gaan duidelijk maken welke informatie patiënten van behandelaar en verzekeraar kan verwachten en ze gaan de Regeling mondzorg aanscherpen, zodat zorgaanbieders deze regeling eenduidig interpreteren en toepassen.
Duidelijke regels en communicatie
Het eventueel loslaten van de grens van 250 euro voor het verstrekken van een verplichte offerte is in de gesprekken ook aan bod gekomen. Uit het onderzoek blijkt echter dat er geen andere eenduidige grens is waar patiënten mee geholpen zouden zijn. Wel zou het leiden tot meer administratieve lasten voor mondzorgaanbieders. Omdat patiënten wanneer ze daarom verzoeken altíjd recht hebben op een offerte, ook bij een lager bedrag, willen mondzorgaanbieders en verzekeraars over dit recht duidelijker communiceren, bijvoorbeeld via posters in de wachtkamer of informatie op de website. Daarnaast werkt de NZa samen met hen uit hoe een offerte eruit moet zien, zodat de patiënt op basis hiervan een weloverwogen keuze kan maken.
Deze verduidelijking wordt aangescherpt in de Regeling mondzorg. Waarschijnlijk zal de regeling begin 2021 in werking treden.
Bron: NZa werkt met brancheorganisaties aan beter informatie-aanbod voor mondzorg patiënten

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Afvaren op een ijsberg aan wet- en regelgeving
16 okt om 16:00 uur5 minWe staan aan de vooravond van een onomkeerbare verschraling van de zorg, voorspelt Alexander Tolmeijer,…
Kleinbedrijf Index Logopedie: 'Nieuwe bedrijfsmodellen en bekostiging nodig'
8 okt om 14:30 uur5 minUit de vierde editie van de Kleinbedrijf Index Logopedie blijkt dat veel logopediepraktijken…
Prinsjesdag-webinar: ‘De arbeidsrelatie met zelfstandigen blijft een speerpunt’
2 okt om 13:00 uur5 min‘Mondzorg kwetsbare ouderen is een graaicultuur geworden’
19 sep om 09:15 uur4 minEenVandaag deed onderzoek naar de praktijken van mondzorgketens, die in verpleeghuizen veel…
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur4 minTandartsen en orthodontisten steunen massaal bezwaarprocedure KNMT tegen NZa
20 aug om 11:30 uur4 minArjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
21 jul om 17:45 uur6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Mondzorgalliantie: ‘Kom met een uniforme regeling voor financieel kwetsbare mensen’
16 jul om 11:30 uur2 minDe twaalf grootste gemeenten pleiten gezamenlijk voor het verbeteren van de toegang tot…

Reactie toevoegen