Zorgkaart Nederland timmert aan de weg
Op dit moment kijken maandelijks ruim een miljoen mensen op Zorgkaart, op zoek naar wat anderen vinden van hun dokter of zorgverlener. Die 'anderen' hebben tot nu toe ruim 320.000 keer een zorgverlener besproken op de site.
“Mooie cijfers, maar we willen meer”, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. “Je ziet dat ZorgkaartNederland niet meer weg is te denken uit het Nederlandse bestel. En het zijn niet alleen patiënten die de website gebruiken. Ook de Inspectie van de gezondheidszorg kijkt naar de ervaringen op ZorgkaartNederland. Ze gebruikt die ervaringen als een signaal. Wie veel onvoldoendes haalt, kan extra aandacht verwachten.”
Dianda Veldman benadrukt dat het merendeel van de ervaringen overigens positief is. “Je ziet dat patiënten in het algemeen heel erg zijn te spreken over hun zorgverleners. Maar ze zijn terecht ook kritisch. Wast de dokter zijn handen? Hoe staat het met de hygiëne? Ik ben blij dat mensen dat soort ervaringen geeft op ZorgkaartNederland. Daar kunnen andere patiënten dan weer hun voordeel mee doen. Zo maken we samen de zorg beter.”
Eerder publiceerden wij in het magazine MedischOndernemen het artikel 'Online reviews: de eerste lijn kan er niet omheen' waarin tips worden gegeven over hoe u als zorgaanbieder kunt inspelen op online reviews. Lees het artikel hier.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur 4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur 3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur 5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur 5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur 5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur 3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
Reactie toevoegen