Health Communicator op de werkvloer
Hoe werkt de Health Communicator in de praktijk? Iedere patiënt in het gezondheidscentrum heeft een uniek nummer, legt Jolanda Schulze uit. Ze werkt als praktijkondersteuner (POH) in gezondheidscentrum Banne Buiksloot. “Via de Health Communicator applicatie op mijn computer kan ik een specifieke vragenlijst voor een bepaalde patiënt klaarzetten, door deze aan zijn of haar unieke nummer te koppelen. De patiënt kan vervolgens plaats nemen achter de computer in de wachtkamer en dat unieke nummer intoetsen. Vervolgens komt de vragenlijst naar voren die ik, of de huisarts, heb klaargezet."
Na het invullen van de lijst worden de antwoorden via een koppeling naar de Health Communicator applicatie én ons huisartseninformatiesysteem (HIS) gestuurd, zoals ook specialistenbrieven en lab-uitslagen digitaal binnenkomen. Die koppeling is erg praktisch: als bijvoorbeeld een COPD-patiënt in de vragenlijst heeft aangegeven te roken, dan wordt automatisch het desbetreffende hokje in het HIS aangevinkt.” Voor Jolanda biedt de Health Communicator veel voordelen. “Om te beginnen kan ik beter communiceren met patiënten. Dankzij de Health Communicator staan de antwoorden direct in het Nederlands in ons systeem. Vragen die ik eerst wegens onbegrip simpelweg niet kon stellen, worden nu wel gesteld en beantwoord. Goede zorg begint nu eenmaal met een goede anamnese. Daarnaast kan ik veel efficiënter werken. Neem bijvoorbeeld de kwartaalcontroles van diabetespatiënten. Om daar aan te voldoen werkte ik een vaste vragenlijst af, waarna ik de antwoorden na afloop zelf moest invullen in ons HIS. Dankzij de Health Communicator heb ik de antwoorden direct in het Nederlands op de juiste plek in ons systeem zitten.”

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur 4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur 3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur 5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur 5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur 5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur 3 minTandartsen en orthodontisten steunen massaal bezwaarprocedure KNMT tegen NZa
20 aug om 11:30 uur 4 minArjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
21 jul om 17:45 uur 6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Reactie toevoegen