SpotOnMedics Intelligence: gids door de wereld van big data
Het begon in 2010 met een fysiotherapeut die op zoek was naar iemand die met hem kon meedenken over de stand van zaken in zijn praktijk. Hij had te veel mensen om zich heen verzameld: van boekhouder tot ICT-beheerder, van zijn maten tot personeelsadministrateur. Dat moest eenvoudiger en overzichtelijker kunnen. Reden voor SpotOnMedics om hierop in te springen. (Lees ook: Interview met Harry Geurkink.)
‘We hebben een totaaloplossing ontwikkeld waarmee we een praktijk volledig kunnen ontzorgen’, vertelt Niels Rientjes, klantsuccesmanager bij SpotOnMedics. ‘Het gaat om een drielagenmodel waarmee we één type klant, de fysiotherapiepraktijk, op drie niveaus helpen: agenda- en EPD-software, financiële diensten, waaronder personeels- en salarisadministratie én advies en big data. Als het om advies en big data gaat willen we de reisleider van de praktijken zijn.’
Intern kwaliteitssysteem
Het paradepaardje is SpotOnMedics Intelligence. Met deze analyse- en adviestools worden de data van een fysiotherapiepraktijk op een dashboard gevisualiseerd. In één oogopslag is te zien in welke mate een patiënt hersteld is, hoeveel behandelingen hij daarvoor nodig heeft gehad en hoeveel het gekost heeft. Met name in een groep van praktijken komen data samen in een zogenaamde ketendatabase, waardoor trends zichtbaar worden.
Rientjes: ‘Door data bij elkaar te brengen, kun je als praktijkhouder analyses maken en zo werken aan strategisch en financieel voordeel. Blijkt er bijvoorbeeld een fysiotherapeut uit te schieten vanwege zijn efficiënte aanpak van lage rugpijnklachten, dan kun je zijn expertise gebruiken om collega’s op te leiden. Therapeuten leren dus van elkaar. Ook bereik je een uniforme werkwijze. Eigenlijk creëer je zo een intern kwaliteitssysteem.’
In Zuidoost Gelderland, waar 25 fysiopraktijken samen de coöperatie Fysiocare hebben opgericht, en ook een eigen gezamenlijke regionale database hebben opgezet, zien ze de voordelen. SpotOnMedics Intelligence levert hen inzicht op in alle cijfers uit de regio, waardoor ze elkaar kunnen controleren, bediscussiëren en evalueren.
Kunstmatige intelligentie
Bijkomend voordeel is de transparante communicatie met de zorgverzekeraar. Rientjes: ‘Met deze data in je hand heb je een gelijkwaardige positie in gesprek met de zorgverzekeraar. Je kunt laten zien wat je prestaties zijn. Maar ook voor de patiënt heeft het meerwaarde. De groeiende dataset helpt bij het voorspellen van bijvoorbeeld het aantal benodigde behandelingen voor een patiënt met een bepaald profiel. Het hebben van data ondersteunt dus bij de zoektocht naar een efficiënt zorgpad.’
Die voorspellende waarde van data – kunstmatige intelligentie - is volgens Rientjes de trend in de ICT-wereld en sinds kort ook bij de klanten van SpotOnMedics. ‘Voldoende en valide data leveren betrouwbaardere uitspraken op dan die van een therapeut. Steeds meer partijen zetten zich in voor dataverzameling. Big data is het nieuwe goud, maar dan wel in handen van de praktijkhouder.’
ICT en veiligheid
De veiligheid rondom SpotOnMedics Intelligence is gegarandeerd, zegt Rientjes. Maar helaas, vindt hij, is het bewustzijn over ‘ICT en veiligheid’ bij veel praktijkhouders nog te laag. ‘Er zijn nog steeds praktijken die het wachtwoord ‘welkom01’ hanteren. Een groot aantal praktijken loopt achter als het om ICT-oplossingen gaat. Als je data op een server van de praktijk hebt staan, heb je een geïsoleerde oplossing. Terwijl we juist toe moeten naar een nationale zorginfrastructuur waarbij al die losstaande oplossingen samenkomen. We hopen dan ook SpotOnMedics uit te gaan rollen door heel Nederland.’
Link: SpotOnMedics
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Chris Bruijn over Paramedisch Platform Flevoland en het IZA: ‘Naar een zorgsysteem waarin we samen optrekken zonder rompslomp’
9 dec om 14:18 uur 7 minChris Bruijn is eigenaar van fysiopraktijk KernGezond en voorzitter van het Paramedisch Platform Flevoland. Hij…
Agilio ondersteunt praktijken met innovatieve tools: ‘Goede patiëntenzorg begint met tevreden personeel’
5 dec om 14:00 uur 4 minIn de huisartsenzorg ligt de focus uiteraard vaak op de directe patiëntenzorg. Volgens Hein Vrins en Esther…
Gasthoofdredacteur Erik van Dam in de nieuwe MedischOndernemen: ‘Ontregelen. Just do it!’
28 nov om 13:30 uur 4 minEen themanummer over wet- en regelgeving? Klinkt logisch, er speelt immers veel. En ik zie in deze editie…
Bart Smit (HOOG) over de voortgang van het IZA in de regio: ‘Huisarts wordt cruciale schakel tussen zorg en sociaal domein’
20 nov om 14:30 uur 6 minHoe werkt een regionale huisartsenorganisatie als het Gelderse HOOG aan uitvoering van het Integraal…
Wouter Bos (Menzis) stelt dat akkoorden als IZA niet meer werken: 'Zorg wordt alleen toekomstbestendig met meer dwang en drang en heldere beleidskeuzes’
19 nov om 15:46 uur 6 minWouter Bos, bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar Coöperatie Menzis, plaatste onlangs in de Rode Hoed grote…
Michel van Schaik (Rabobank) over de zorg en eerste lijn in 2040: ‘Bouw geen ziekenhuis of praktijk, maar een vitaliteitscampus’
19 nov om 10:00 uur 8 minMichel van Schaik, directeur gezondheidszorg bij de Rabobank, blikt vooruit naar de zorg in 2040. Samen met…
Wondere wereld: 'Handhaving van de wet DBA schiet doel voorbij'
15 nov om 10:30 uur 4 minIneens is het werkveld in rep en roer over de handhaving van de wet DBA vanaf 1 januari. ‘Toch wel bijzonder na…
LACH Mondzorg-tandartsen over de handhaving van de DBA: ‘We kiezen uit overtuiging voor loondienst, maar of dat rendabel is?’
15 nov om 09:30 uur 5 minAnderhalf jaar geleden openden tandartsen Cheryl Tjon, Bart Jansen en Paul Heijnen hun praktijk LACH Mondzorg…
Reactie toevoegen