De balans tussen waarde en prijs
Prijs en waarde liggen niet altijd in verhouding tot elkaar. De prijs is alles wat u zelf betaalt, en de waarde is alles wat u daarvoor terugkrijgt. Die twee zouden in perfecte harmonie moeten zijn als we rationeel, constant en consistent het ‘nut’ overwegen. Alleen: als mensen zijn we emotionele wezens en vatbaar voor onderlinge gunning, verhalen over ‘goede’ merken en hebben we vaak irrationele angsten of zien we beren op de weg.
Elke praktijkhouder denkt uiteraard dat hij of zij de beste praktijk runt. Toch is het altijd goed om over dat soort aannames kritisch te blijven na te denken: wat maakt uw praktijk dan zo goed? En hoe kunt u juist daarin blijven excelleren?
Onderscheidende factor
Het antwoord op de vraag wat het nut is voor de patiënt, staat direct in relatie tot de meerwaarde van de praktijk in de dienstverlening, het stellen van een diagnose of een behandeling uitvoeren. Hierbinnen zoeken de meeste praktijken een onderscheidende factor, hun ‘unique selling point’. Zo is de USP van praktijk A dat deze al (tientallen) jaren dezelfde behandelaar heeft, en daarmee persoonlijke banden met de patiënten. Terwijl praktijk B met verloop in het personeel het moet hebben van heel andere zaken. Daar hoeft praktijk A niet in mee te gaan of mee te concurreren.
Vergelijkingen
Zo kan het nut van uw praktijk voor de patiënt anders zijn dan die van uw directe concurrent. Denkt u bijvoorbeeld aan:
- Een persoonlijke benadering: een persoonlijke band met de individuele patiënt.
- Kwaliteit: de specialisatie in bepaalde behandelingen.
- Tijd: avond- en weekendopenstelling, korte wachttijden, geen wachtlijsten.
- Afstand: dichterbij dan de concurrent of goede parkeergelegenheid in de buurt.
Minder rationele zaken kunnen ook in uw voordeel zijn:
- Een goede reputatie onder een specifieke patiëntenpopulatie of in een bepaald gebied.
- De angst die een patiënt kan weerhouden om over te stappen van behandelaar.
Objectivering
Door vragen over de meerwaarde van de praktijk te beantwoorden – bijvoorbeeld als de toegevoegde waarde van uw praktijk hoog is – kunt u beargumenteren dat de prijs ook hoger mag uit vallen. Laat u daarin niet leiden door de ‘irrationele’ angsten en beoordeel het ‘nut’ zo objectief mogelijk. Dit zal zich vertalen in drukke agenda’s met patiënten die u waarderen en daarmee meer omzet, maar ook in efficiëntie en winst door het verlagen van kosten, wat vervolgens in verhouding staat met de goodwill-waardering van uw praktijk.
Link: Zorgondernemer Sinan Belhawi: ‘Ondernemerschap is het belangrijkste voor toegankelijke zorg’

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
De digitale apothekersrevolutie: automatiseer uw administratie
15 apr om 12:18 uur 4 minAls apotheker of beherend apotheker heeft u dagelijks te maken met een breed takenpakket. Zorgverlening staat…
Het Goede Gesprek: ‘Boeien en binden lukt alleen door een combinatie van methoden’
14 apr om 10:00 uur 3 minDe eerste editie van het Goede Gesprek op 9 april voor praktijkmanagers in de mondzorg liet zien hoe divers de…
Psychosociale arbeidsbelasting in je praktijk: Hoe voorkom je uitval?
10 apr om 11:00 uur 4 minHuisartsenpraktijken, tandarts- en orthodontiepraktijken hebben te maken met een toenemende werkdruk,…
KNMT roept tandartsen op agressie te melden voor project ‘ZorgVeilig’
10 apr om 10:30 uur 3 minPerspectief huisarts is verbeterd door regionale samenwerking, nieuwe concepten en digitalisering
7 apr om 16:00 uur 5 minDe huisartsenbranche staat door verschillende factoren onder druk, maar het perspectief is verbeterd. Rabobank…
MedischOndernemen Magazine 1: ‘Ondernemen en vernieuwen kan alleen samen met een goed team’
3 apr om 15:30 uur 3 minDe uitdagingen binnen de huisartsen-, mondzorg- en fysiotherapiepraktijken zijn groot, zo blijkt uit deze…
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uur 4 minUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
(Schijn)zelfstandige of werknemer? Hierbij het 9-gangenmenu!
2 apr om 10:52 uurOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in het Deliveroo-arrest opdrachtgevers en zelfstandigen negen criteria…
Reactie toevoegen