Sportfysio Wouter Langendijk: ‘Therapie op afstand is voor patiënten best lastig vol te houden’
‘Praktijk breed hebben we nog 10-15 procent van de behandelingen over’, vertelt Wouter Langendijk. ‘Ik begeleid veel revalidatieprogramma’s en daarbij ligt het percentage online begeleiding nog iets hoger. Ik spreek nu mensen minder vaak: in plaats van twee keer per week, naar eens per twee weken. Het aantal contactmomenten gaat dus fors naar beneden.’
‘Houvast bieden’
Sinds het uitbreken van de coronacrisis verloopt de fysiotherapie zoveel mogelijk op afstand bij Houwer en Ruijs via e-consulting, telefonisch consult, e-mail en beeldbellen. ‘We maken met Physitrack oefenprogramma’s en combineren dat met videobellen via dezelfde app. Online coachen geeft ons extra ondersteuning om mensen houvast te bieden. Het is geen vervanging van de behandeling maar wel een goede ondersteuning. Nieuwelingen die zich nu aanmelden laten na een aantal dagen door ons advies en het oefenprogramma toch snel verbeteringen zien.’
‘Ritme vinden’
Voor de coronacrisis maakte de praktijk nog geen gebruik van videobellen via Physitrack, vertelt Langendijk. ‘De toepasbaarheid wisselt wel per specialisme, bij manuele therapie bijvoorbeeld wordt dat lastig. Wat je hoort is dat mensen de stok achter de deur missen. Zeker bij revalidatietrajecten, zoals na een knieoperatie, is het voor veel patiënten moeilijk om het ritme te vinden om thuis het hele oefenprogramma vol te houden. Dat hangt sterk af van de intrinsieke motivatie van de patiënt. Op dit moment staat voor iedereen het hele leven op de kop en dan zie je dat de oefeningen regelmatig worden vergeten.’
‘Helft kan online’
Ook de triage verloopt via een video-intake, schetst Langendijk. ‘Vervolgens stellen we een plan van aanpak met oefenprogramma op en evalueren we wekelijks via de telefoon of videoconsult wat de ontwikkeling is. Dat doen we door een mail te sturen met een link waarmee de patiënt aan het gesprek kan deelnemen.’ Hij schat in dat ongeveer de helft van de patiënten met online ondersteuning te begeleiden is. ‘Maar die zullen niet allemaal hetzelfde herstel hebben, dan wanneer ze in de praktijk waren gekomen. Mensen kunnen thuis goed oefenen, maar als je iets in de praktijk opvalt dan kun je er meteen iets van zeggen, ze uitdagen of tips geven. Je ziet nu niet iedereen hun oefeningen doen.’
‘Toch maar 15 procent’
Gezien alle technische mogelijkheden is het dan opvallend dat maar zo’n 15 procent van de behandelingen doorgaan. Hoe kan dat dan? ‘Je gaat niet met iedereen meekijken terwijl ze aan het oefenen zijn. Naast de 15 procent die we digitaal begeleiden via een oefenprogramma is er een groep die wij van advies voorzien via telefoon en/of e-mail. Daarnaast ligt de frequentie van behandelingen digitaal lager dan in de praktijk en heb je natuurlijk ook te maken met mensen die er geen behoefte aan hebben.’ En dus is het stil op het anders zo bruisende sportmedisch centrum in de bossen van Apeldoorn-Ugchelen. ‘De orthopeden en revalidatieartsen zijn er niet. De sportschool is dicht, de behandelaars van BeLife, de sportartsen en arboartsen zijn er niet. Alleen wij als fysio’s zijn er af en toe.’
Link: Fysio’s Houwer & Ruijs namen initiatief tot multidisciplinair sportmedisch centrum FSG Health

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur 4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur 3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur 5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur 5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur 5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur 3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
Reactie toevoegen