Tegen negatieve reviews is verweer mogelijk
Websites als ZorgkaartNederland en Google hanteren een gedragscode of beleid voor het plaatsen van reviews. De bedrijven verwijderen of corrigeren reviews, die in strijd zijn met het geldende beleid van de website. Bekijk daarom het beleid van de website, waarop een review is geplaatst. Vaak biedt dit mogelijkheid tot verweer.
Juridische stappen
Een review in strijd met een gedragscode van de website kan verwijderd worden Ook in het geval dat beschuldigingen iemands eer en goede naam aantasten, kan de review verwijderd worden door juridische stappen te ondernemen. Zo kan een praktijk sommeren tot verwijdering van de review, tot rectificatie of naar de rechter stappen.
Belangenafweging van de rechter
Juridische stappen tegen anonieme recensenten zijn lastig. Een bedrijf kan namelijk weigeren om gegevens van een anonieme recensent te verstrekken aan een tandarts. Dit overkwam een tandarts in Australië (Zie: Google moet auteur van slechte recensie Australische tandarts onthullen ). Het is aan de rechter om een belangenafweging te maken tussen privacyrechten van de recensent en de belangen van de tandarts.
Argumenten onrechtmatige review
Bij deze afweging is het belangrijk om aan te tonen waarom een review onrechtmatig of ongefundeerd is. De praktijkhouder kan aangeven of hij of zij zich eer en goede naam voelt aangetast, doordat
- De review is gebaseerd op een vermoeden of een leugen.
- De review onfatsoenlijk taalgebruik, bedreigingen, uitlokkingen of discriminerende uitlatingen bevat.
- De review suggereert dat zich een strafbaar feit voordeed zonder dat strafrechtelijk onderzoek plaatsvond of het strafrechtelijk bewezen is.
- De review afkomstig is van een concurrent, die zijn of haar eigen positie wil verstevigen.
Optreden tegen onrechtmatige reviews is dus goed mogelijk. Het hangt van de situatie af of het leidt tot verwijdering van de review.
Bron: ANT, Wat te doen bij een negatieve review op internet?

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Arjen van Zon (WVF): ‘De malaise in de fysiotherapie heeft een politieke oorzaak’
17 jul om 12:45 uur 6 minArjen van Zon, voorzitter van de Werkgevers Vereniging Fysiotherapie (WVF), reageert op de…
Mondzorgalliantie: ‘Kom met een uniforme regeling voor financieel kwetsbare mensen’
16 jul om 11:30 uur 2 minDe twaalf grootste gemeenten pleiten gezamenlijk voor het verbeteren van de toegang tot…
De digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Verdere aanpak schijnzelfstandigheid: bewijslast verschuift naar werkgever
8 jul om 12:00 uur 3 minHet demissionaire kabinet gaat door met hervorming van de arbeidsmarkt met het wetsvoorstel…
Zorgpartijen en ministerie bereiken akkoord over AZWA
2 jul om 14:00 uur 3 minNa uitvoerige onderhandelingen hebben het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
ZorgSom & Partners en Voorpraktijken bundelen krachten voor optimale ondersteuning van mondzorgpraktijken
20 jun om 10:55 uur 4 minZorgSom & Partners en Voorpraktijken kondigen een samenwerking aan die zich richt op het verbeteren van…
Zelfstandig specialist worden? Wat je moet weten over toetreden tot een maatschap
20 jun om 09:30 uur 3 minVoor veel medisch specialisten is toetreden tot een maatschap een belangrijke mijlpaal in hun loopbaan. Het…
Reactie toevoegen