E-health is inmiddels overal
Voor de professionals zelf is een digitaal systeem waarmee ze hun verrichtingen registreren, van cruciaal belang. Doen ze het zelf niet, dan regelt de zorgverzekeraar het wel en dan verloopt het mogelijk allemaal veel minder efficiënt. Die conclusie trokken fysiotherapeut Harry Geurkink en collega’s in Zuidoost Gelderland uit de perikelen met auditbureaus die nogal doorschoten in hun registratie-eisen. Ze verenigden zich met 26 praktijken in een coöperatie en zetten een eigen database op.
Daarmee krijgen ze zelf inzicht in de omvang en kwaliteit van behandeling, doen ze aan intercollegiale toetsing en krijgt ook de zorgverzekeraar inzicht in de fysiobehandelingen in de regio. ‘We hebben onze database beter op orde dan de zorgverzekeraar’, zegt Geurkink. ‘Straks kunnen we ook vergelijken hoe de behandelingen van pakweg tennisellebogen in de praktijken lopen, als het gaat om pijnvermindering. De zorgverzekeraar kan daarbij meekijken en die reageerde enthousiast.’
Bij Stevenshof Vitaal in Leiden helpt E-health op termijn bij het ondersteunen van een gezonde levensstijl bij bewoners. In de wijk heeft een groep bewoners met hartklachten al een directe lijn met hun cardioloog: via The Box-app geven ze al hun metingen direct door aan deze specialist. En die ziet veel beter hoe het met de patiënt gaat. ‘Patiënten hoeven niet meer voor vijftien minuten naar het ziekenhuis te komen. Ze komen nu twee keer langs en twee keer spreken we elkaar via de webcam. De zorgkosten dalen met een paar honderd euro per jaar', vertelt cardioloog Douwe Atsma.
E-health gaat nu heel hard. Op mijn eigen horloge zie ik hoeveel stappen ik elke dag zet, wat mijn hartslag is en het aantal uren dat ik slaap. En dat is altijd te weinig, hoeveel ik ook sport en op tijd rust neem. Levensstijl blijft iets dat we zelf bepalen en (nog) niet digitaal kunnen regelen.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
IZA-monitor over eerste lijn: groei capaciteit én wachttijden
11 sep om 16:15 uur 4 minDentalRules Gebruikerscongres 2025: Een dag vol inspiratie in het Olympisch Stadion
4 sep om 15:15 uur 3 minHeeft u zin in een dag vol inspiratie, praktische inzichten en waardevolle ontmoetingen?…
Huisartsenorganisatie Medi-Mere pioniert succesvol met Juvoly-AI in telefonische triage
4 sep om 15:00 uur 5 minCobbler Cloud: een veilig en onafhankelijk alternatief voor grote cloudaanbieders
28 aug om 09:00 uur 5 minVan Flexdokter naar Zelfzoekdokter
27 aug om 14:45 uur 5 minIn de boekbespreking van ‘de Vragendokter’ van Jojanneke Kant vroeg Thieu Heijltjes zich af…
‘Tandartsen staan overwegend positief tegenover AI’
20 aug om 12:15 uur 3 minDe digitale voordeur: zo maak je zorg toegankelijker en efficiënter
10 jul om 13:30 uur 3 minPatiënten verwachten duidelijkheid. Zoveel mogelijk gemak en snelheid. Toch blijft de…
Hikos helpt patiënten door de ‘medische doolhof’: Een extra paar ogen op afstand
30 jun om 12:30 uur 5 minBij het online platform Hikos kunnen patiënten via beeldbellen overleggen met een specialist…
Reactie toevoegen