menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
29 oktober 2020

Jelle Jouwsma (commercieel directeur FysioHolland): 'Verplaats een deel van de fysiobehandeling naar online'

Jelle Jouwsma is commercieel directeur bij FysioHolland, een landelijke organisatie met 130 fysiotherapiepraktijken. Tijdens de Praktijkhoudersdag Digitalisering en Regionalisering van MedischOndernemen op 7 november geeft Jouwsma zijn visie op de stelling: 'De coronacrisis betekent een doorbraak voor de e-health.'
Jelle Jouwsma (commercieel directeur FysioHolland): 'Verplaats een deel van de fysiobehandeling naar online'

Jelle Jouwsma maakte tijdens zijn studie fysiotherapie al een plan voor de inzet van online middelen bij de behandeling. ‘Online speelde namelijk nog helemaal geen rol in de fysiotherapie. Iedereen liep in die tijd al met goede smartphones, we waren de hele dag online en bezig met whatsappen. Dat was toen al, maar de fysiotherapie deed nog niets online. Mijn idee was toen om een stuk in het proces naar online te verplaatsen.’

 

Jelle Jouwsma is sinds 2013 commercieel directeur bij FysioHolland , een organisatie met zo’n 130 fysiotherapiepraktijken. Hij is verantwoordelijk voor onder meer marketing, kwaliteitsbeleid, business development en het gesprek met de zorgverzekeraars. ‘In 2013 had iedere locatie nog zijn eigen website, eigen branding, eigen flyers en eigen sociale media. In dit jaar deden we twee grote overnames en groeiden we met 30 vestigingen. Toen was het niet meer houdbaar om voor iedereen een eigen naam in de lucht te houden. Mijn eerste grote commerciële project was dan ook het branden van de hele organisatie met het merk FysioHolland.’

 

Meer weten over de doorbraak van e-health en de visie van Jelle Jouwsma?

Of over de actuele ontwikkelingen rond digitalisering en regionalisering in de eerste lijn? Neem dan gratis deel aan de online Praktijkhoudersdag Digitalisering & Regionalisering op 7 november.   Lees hier meer en schrijf u in>>

 

'Betere agendaplanning’

‘Online’ kan de behandeling voor zowel fysiotherapeut als de cliënt aanzienlijk verbeteren, stelt Jouwsma. Hij schetst welke onderdelen van het proces digitaal kunnen. ‘Als je de afspraak van de praktijk online koppelt aan de agenda van de cliënt kun je ten eerste de no-show sterk terugdringen. Dan voorkom je ook dat er twee cliënten tegelijk op dezelfde tijd in wachtkamer zitten, waarvan iedereen weet hoe frustrerend dat is. Fysiotherapeuten waren altijd gewend om poppetjes te tekenen of met hand-outs te werken voor de huiswerkoefeningen, maar die zijn niet altijd zo duidelijk. Daarom hebben we de meest voorkomende oefeningen op video (https://www.mijnzorgapp.com/) opgenomen en die koppelen we online aan het profiel van de cliënt.’

 

Bij de digitalisering van de behandeling was de integratie met het elektronisch patiëntendossier (EPD) het uitgangspunt. ‘We hebben inmiddels al veel functies geïntegreerd in een app, met modules als afspraken, oefenvideo’s, vragenlijsten en videobellen. Voor FysioHolland heet dit de FysioHolland-app en landelijk is deze beschikbaar als de MijnZorgApp . We streefden naar een vergaande integratie met het EPD, zodat er geen dubbele invoer hoeft plaats te vinden. Een afspraak die in de agenda van de therapeut staat, staat ook in de app van de cliënt en de oefeningen worden direct gekoppeld met het EPD. Ook de feedback van de cliënt komt in het EPD terecht, zonder dat het overgetypt hoeft te worden.’ Daarnaast bevat de app de oefenprogramma's voor specifieke cliëntengroepen - zoals artrose en lage rugklachten - ontwikkeld door de onderzoeksgroep van de Hogeschool Utrecht.

 

‘App bevordert gesprek in behandeling’

De applicatie is ontwikkeld door het bedrijf HealthTrain en is sinds 2013 bijna een miljoen keer gedownload. Deze maand, oktober 2020, maken meer dan 120.000 gebruikers binnen en buiten FysioHolland gebruik van de app, vertelt Jouwsma. ‘De app communiceert actief met de cliënt, verstuurt reminders voor de afspraken en de oefeningen. Wat we zien is dat de app het gesprek tussen cliënt en therapeut bevordert.'

 

'Dat komt mede door het videobellen dat we dit jaar hebben ingevoerd, omdat we de zorg tijdens de coronacrisis wilden continueren. Als je onder normale omstandigheden zo’n vernieuwing invoert, pikken alleen de ‘innovators’ en ‘early adapters’ het op, hooguit vijf procent van alle mogelijke gebruikers. Maar vanaf maart ging wel 20 procent van alle therapeuten ermee aan de slag. Daarbij maakten de NZa en de zorgverzekeraars het mogelijk door fysiotherapieconsulten via beeldbellen als volwaardige consulten goed te keuren.’

 

'Blended behandelen'

‘Tijdens de lockdown hebben we ontzettend veel aan videobellen gedaan. Daarna nam de urgentie af omdat mensen liever op de praktijk in behandeling wilden komen. Omdat we een nieuwe coronagolf aan zagen komen, zijn we een projectteam gestart dat ‘blended behandelen’ verder ontwikkelt. Dat team onderzoekt ook hoe videobellen nog meer kan worden omarmd.'

 

‘Verder kijken we naar de ondersteuning bij de implementatie. Hierbij kan je denken aan een training of een e-learning over ‘blended behandelen’. Tenslotte is een goede en persoonlijke communicatie met de cliënt cruciaal: we merken dat wanneer er al bij de intake wordt aangegeven dat bepaalde onderdelen van de behandeling ook online kunnen, cliënten er veel meer voor open staan.’

 

'Koploper in online'

Hoe ziet de fysiotherapie er in de toekomst uit? ‘Grotendeels hetzelfde. Er zal steeds meer ingespeeld worden op de beleving. De ‘customer journey’ wordt daarmee een belangrijke term. Delen van de behandeling zullen naar online verplaatst worden zonder dat de behandeling inhoudelijk verandert. Daarbij is het goed om er bewust van te zijn dat het contact en de energie tussen cliënt en therapeut ontzettend belangrijk is en blijft. In die wisselwerking moet het allemaal gebeuren. FysioHolland is een koploper in online. Tegelijk blijft de hands-on behandeling altijd een hele belangrijke factor.’

 

‘Andere vergoedingen nodig’

‘Vergoedingen moeten misschien wel veranderen. We worden vergoed voor losse zittingen, op basis van ‘fee for service’. Daarin ontbreekt alleen de prikkel tot innovatie: de overgang naar online kost namelijk veel menskracht, geld en aandacht. Door innoveren kan er mogelijk ook efficiënter worden behandeld. Dus meer kosten en minder omzet. Daarvoor zou een alternatief vergoedingenmodel uitkomst kunnen bieden. Het Zorginstituut heeft niet voor niets opgeroepen om met een alternatief vergoedingenmodel proef te gaan draaien. Wij zijn van mening dat als je vergoed wordt op basis van zorgplannen dat heel stimulerend kan zijn voor innovatie.’

 

Links:  FysioHolland MijnZorgApp en MedischOndernemen,  Boris van der Vorst (FysioHolland) over de coronacrisis: ‘De behandelproductie valt onder de 20 procent’


Meer weten over de doorbraak van e-health en de visie van Jelle Jouwsma?

Of over de actuele ontwikkelingen rond digitalisering en regionalisering? Neem dan gratis deel aan de online Praktijkhoudersdag Digitalisering & Regionalisering op 7 november.   Lees hier meer en schrijf u in>>


Foto: Jelle Jouwsma/FysioHolland
Geplaatst door: Martin Zuithof Martin Zuithof
Hoofdredacteur
Gerelateerde artikelen