menu
Medisch Ondernemen
lid worden inloggen
25 mei 2020

Ruben Hoefnagels (Tandarts Today) over zijn strategie: ‘Voor de patiënt moeten onze praktijken vertrouwd blijven’

Ruben Hoefnagels, eigenaar van de keten Tandarts Today, vertelt over zijn strategie. Tandarts Today laat de identiteit van de praktijken intact, maar verbreedt het zorgaanbod en clustert de inkoop. Elk team heeft een grote mate van professionele autonomie. ‘Alleen als het heel erg uit de pas loopt qua kosten, hebben we het daar samen over.’
Ruben Hoefnagels (Tandarts Today) over zijn strategie: ‘Voor de patiënt moeten onze praktijken vertrouwd blijven’

Na zijn studie bedrijfseconomie in 2015 begon Ruben Hoefnagels (29) met de aankoop van tandartspraktijken. In 2017 vertelde Hoefnagels in MedischOndernemen dat zijn ambitie met Tandarts Today is elk jaar drie praktijken over te nemen. In mei was de aankoop van twee praktijken een feit, in juni volgt waarschijnlijk de volgende. Inmiddels bestaat zijn keten uit tien praktijken en een tandtechnisch lab.  

 

Hoefnagels legt uit hoe hij de groei van Tandarts Today aanstuurt. ‘Als je eenmaal bezig bent en je kunt een goede trackrecord laten zien, dan groeit het vertrouwen, zowel bij de bank, als bij de tandartsen. Dan kan het snel gaan, zeker in deze coronacrisis. Tegelijk blijf ik kritisch en kies ik alleen voor goede, toekomstbestendige praktijken, waar jonge tandartsen enthousiast over zijn.’

 

‘Een toekomstbestendige praktijk is middelgroot, met meerdere kamers, zodat er met een multidisciplinair team gewerkt kan worden. Tandartsen met ervaring werken graag met meerdere stoelen. Jongere tandartsen kiezen graag differentiaties en werken bovendien graag met mondhygiënisten.’

 

‘Standaardiseren geen doel op zich’

In de visie van Hoefnagels is standaardiseren om kosten te beheersen geen doel op zich. ‘Wij standaardiseren alleen aan de achterkant, terwijl we aan de voorkant oog houden voor maatwerk, inspraak vanuit teams en een eigen identiteit van de praktijk. Ook als het om standaardisatie gaat, komen de ideeën vaak vanaf de werkvloer.’

 

‘Een mondhygiëniste die op drie locaties met drie verschillende soorten patiëntsoftware werkt, wordt niet blij. Vanuit de teams ontstaat zo de behoefte om daarin een lijn te trekken. Daarom hebben we besloten dat alle praktijken met dezelfde patiëntsoftware werken, met dezelfde kleuren en dezelfde agenda’s voor de afspraken.’

 

‘Klinische vrijheid in de mond’

Als keten kijkt Tandarts Today meer naar leveranciers dan individuele praktijken, stelt Hoefnagels. ‘Belangrijk is dat we tandartsen ‘in de mond’ klinische vrijheid geven om met hun gewenste systeem en materialen te werken. Alleen als de kosten ver buiten de bandbreedte gaan, gaan we wel om tafel. Tandartsen zijn vrij als het gaat om diagnostiek en materiaalgebruik. Alleen als het heel erg uit de pas loopt qua kosten, hebben we het daar samen over.’

 

‘We leggen inkoop niet top-down op, omdat er veel nuance in zit. Het hangt ervan af of welke focus je hebt: kindertandheelkunde vraagt andere materialen dan esthetische tandheelkunde bijvoorbeeld. Tegelijk hebben we wel meer slagkracht bij de inkoop. We hebben de afgelopen periode bijvoorbeeld nooit een tekort aan mondkapjes gehad.’

 

Praktijken overnemen gaat voorspoedig, vertelt Hoefnagels. ‘Alleen: het moet aansluiten bij de filosofie van Tandarts Today en verantwoord blijven voor de organisatie als geheel. Dat de formule werkt is voor mij wel duidelijk. Wij zijn een keten met een ziel en we werken mét elkaar in plaats van voor elkaar. We hebben de voordelen van een grote organisatie en de personal touch van een klassieke tandartspraktijk, met een lokale identiteit van een wijk of dorp. Naar de patiënt toe hanteren we niet één profiel. Een van onze medewerkers bedacht de slogan: “Verrassend vertrouwd”. Voor de patiënt moeten onze praktijken vertrouwd blijven. Tandartsen hebben daar vaak dertig jaar of langer gewerkt en een duurzame relatie met hun  patiënten opgebouwd. Dan is de beste marketing het behoud van tevredenheid bij de patiënten.’

 

Alle zorg onder één dak

Belangrijk onderdeel van de formule is dat Tandarts Today alle zorg onder één dak aanbiedt. ‘Als de tandarts nog geen mondhygiëniste in dienst heeft, nemen we die aan. Onze gespecialiseerde implantologen bezoeken alle praktijken. We werken met ‘talent pools’ en bieden gespecialiseerde zorg aan praktijken die deze nog niet hebben. Zo hebben we een endodontoloog en parodontoloog, naar wie andere praktijken verwijzen. Als keten kun je meer gespecialiseerde behandelingen aanbieden dan als zelfstandige praktijk.’

 

In het verdienmodel mikt Tandarts Today op continuïteit en behoud van patiënten. ‘We hoeven patiënten niet door te verwijzen naar externe specialisten, maar verwijzen naar onze ‘talent pools’ die we op elke locatie kunnen inzetten. Als je een praktijk overneemt, betekent dat het verdienmodel al bestaat omdat de praktijk haar bestaansrecht al bewezen heeft. Je moet die praktijk koesteren en met elkaar uitbouwen. De winst voor de organisatie is dat we meer omzet maken door de gespecialiseerde zorg op locatie aan te bieden en doordat we inkoopvoordeel behalen.’

 

‘Door de crisis heen kijken’

Hoefnagels wilde tijdens de coronacrisis iedereen aan boord houden om de continuïteit van praktijken te waarborgen. ‘Het was een pittige tijd, maar we hebben ook gekeken hoe we ons kunnen versterken. We hebben alle richtlijnen van A tot Z nog eens heel grondig tegen het licht gehouden. Ik heb elke een tot twee weken een brief aan de teams gestuurd en uitgelegd dat er voor ons altijd twee dingen blijven gelden: 1. behoud van alle banen en tijdelijke contracten en 2. goede beschermingsmiddelen voor iedereen. Je moet door een crisis heen kijken, oog houden voor de lange termijn, ook al is het zwaar. Op normale dagen pak je problemen aan en los je die op, maar we mochten niks doen in het maatschappelijke belang.’

 

‘Als de medewerkers enthousiast zijn en we in crisistijd laten zien dat we alles doen om iedereen aan boord te houden, dan kun je dat ook aan de patiënt laten zien. Zorg is gewoon ‘peoples business’ en dat speelt van mens tot mens. De teams moeten zich gesteund voelen en dat naar patiënten uitstralen. Dan bind je klanten en kun je groeien.’

 

Link: 25-jarige tandartszoon start nieuwe keten

Foto: Ruben Hoefnagels
Geplaatst door: Martin Zuithof Martin Zuithof
Hoofdredacteur
Gerelateerde artikelen
Open modal