'Verdere opschaling e-Health is een uitdaging'

timer 2 min
Verdere opschaling van e-health initiatieven zoals toepassingen naar meerdere locaties, regionaal of op landelijk niveau, is vaak een aanzienlijke uitdaging", zegt minister De Jonge (VWS) in een brief aan de Tweede Kamer.

"In heel Nederland worden er ‘prachtige initiatieven ontplooid op het gebied van e-health en digitaal ondersteunende zorg’, schrijft De Jonge in een brief naar aanleiding van vragen die D66 stelde over het bericht 'E-healthweek 2018: ‘Opschaling is altijd gedoe’'


Organisatorische veranderingsprocessen

De Jonge ziet dat het niet bij experimenten en pilots blijft, maar dat reële toepasssingen in de dagelijkse praktijk hun weg vinden. Tegelijkertijd is verdere opschaling naar meerdere niveaus een aanzienlijke uitdaging. "De kern van de uitdaging is dat het bij toepassing van innovaties vaak gaat om (complexe) organisatorische veranderingsprocessen. Bij de implementatie van e-health moeten samenwerkingsrelaties tussen professionals worden vormgegeven en kunnen patiënten vanuit een steeds gelijkwaardigere positie meesturen in hun behandelproces. Om daarin succesvol te zijn is een constructief samenspel nodig tussen innoverende bedrijven, patiënten, zorgaanbieders, verzekeraars, gemeenten en kennis- en onderwijsinstellingen", zegt hij. 


'VWS stimuleert innovatieklimaat in de zorg'

De Jonge noemt in de Kamerbrief de initiatieven die hij met zijn collega’s van VWS organiseert om de implementatie en opschaling van digitale innovatie mogelijk te maken, zoals het Informatieberaad. ‘In de eerste plaats bevorderen wij het ontstaan van een vruchtbare grond, een infrastructuur van standaarden en afspraken voor gegevensontsluiting en uitwisseling.’ Die krijgt onder meer gestalte in programma’s als VIPP en MedMij. Daarnaast schrijft De Jonge dat VWS het innovatieklimaat in de zorg stimuleert. Onlangs is er 12 miljoen euro beschikbaar gekomen voor de Seed-capital regeling, waardoor er geïnvesteerd kan worden in de opschaling van veelbelovende initiatieven. Het doorvoeren en opschalen van e-health wordt ook bevorderd als zorgmanagers over kennis beschikken. ‘Met de Health Innovation School leiden we zorgmanagers op om implementatietrajecten succesvol vorm te geven en uit te voeren’, aldus De Jonge. Voor innovatievraagstukken kunnen zorgprofessionals terecht bij zorgvoorinnoveren.nl, een adviesloket en kennisbank.

 

De Jonge komt binnenkort met een vollediger overzicht met de voortgangsrapportage over e-health en zorgvernieuwing.

 

Lees hier de hele brief van minister De Jonge. 

Bron: rijksoverheid.nl

Reactie toevoegen

Beperkte HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Lazy-loading is enabled for both <img> and <iframe> tags. If you want certain elements skip lazy-loading, add no-b-lazy class name.

Meer artikelen met dit thema

Elysee Dental: Slimme digitalisering van een complete behandeling

timer5 min
Elysee Dental zet vol in op de ontwikkeling van verbeterde tandtechnische processen via digitalisering.…
Lees verder »
Alexander Tolmeijer: ‘Ketens vormen voor meeste praktijken geen bedreiging’
flash_onNieuws

Alexander Tolmeijer: ‘Ketens vormen voor meeste praktijken geen bedreiging’

timer2 min
Alexander Tolmeijer is tandarts en directeur van adviesbureau Dentiva. Hij gaf tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu (…
Lees verder »
M2 tandartsen eerste met kwaliteitscertificatie HKZ Mondzorg
flash_onNieuws

M2 tandartsen eerste met kwaliteitscertificatie HKZ Mondzorg

timer2 min
M2 tandartsen in Voorburg en Oegstgeest heeft donderdag 19 december als eerste mondzorgpraktijk in Nederland het…
Lees verder »
Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Gastvrijheid zorgt voor meer werkplezier en minder regeldruk’
flash_onNieuws

Mondzorgpraktijk Anno Nu: ‘Gastvrijheid zorgt voor meer werkplezier en minder regeldruk’

timer3 min
Voor de zesde editie van Mondzorgpraktijk Anno Nu op zaterdag 14 december kwamen ruim 160 deelnemers, sprekers en…
Lees verder »
Martin Rozeboom: AVG, hoe nu verder?
flash_onNieuws

Martin Rozeboom: AVG, hoe nu verder?

timer2 min
Martin Rozeboom is adviseur ICT in de Mondzorg en functionaris Gegevensbescherming van de KNMT. Hij gaat in zijn…
Lees verder »
Joan van der Ven (KNMT): ‘Vertel medewerkers wat ze moeten doen als de inspectie langskomt’
flash_onNieuws

Joan van der Ven (KNMT): ‘Vertel medewerkers wat ze moeten doen als de inspectie langskomt’

timer3 min
Joan van der Ven, hoofd Juridische Zaken bij KNMT, vertelde tijdens Mondzorg Anno Nu over de manier van werken van…
Lees verder »
Bent u voorbereid op de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans?
flash_onNieuws

Bent u voorbereid op de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans?

timer3 min
Miechel Rooth (KNMT) en Heiko van Es (VvAA) schetsen welke veranderingen de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans met…
Lees verder »
Agatha Hielkema over de nieuwe WGBO-eis: ‘Bespreek het behandelplan samen met je patiënt en verifieer dit keer op keer’
flash_onNieuws

Agatha Hielkema over de nieuwe WGBO-eis: ‘Bespreek het behandelplan samen met je patiënt en verifieer dit keer op keer’

timer3 min
Agatha Hielkema, senior jurist Gezondheidsrecht bij de VvAA, praat de deelnemers van Mondzorg Praktijk Anno Nu in…
Lees verder »