Bijna een derde meldingen datalek komt uit de zorgsector
Het aantal meldingen lijkt ook toe te nemen. Over heel 2016 werden bijna 5500 datalekken gemeld. De meeste meldingen kwamen uit de sector gezondheid en welzijn (27 procent), gevolgd door financiële dienstverlening (21 procent) en openbaar bestuur (20 procent).
Het meest voorkomende type datalek was het versturen of afgeven van persoonsgegevens aan een verkeerde ontvanger (45% van de meldingen). Bijvoorbeeld een brief met gevoelige gegevens die bij de verkeerde persoon terecht is gekomen en is geopend.
Weet u nog hoe het ook alweer precies zit met de regels rondom datalekken? Lees het hier.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Fysiomanager en ‘MijnZorgtoegang’: Optimale begeleiding - minimale rompslomp voor de praktijk
4 minSanne van Duin (Arts en Zorg) over de ‘digital first’-praktijk: ‘DocLine zet zich in voor toekomstbestendige huisartsenzorg’
4 minFancit: ICT-dienstverlener die inzet op excellente en heldere dienstverlening
4 minDentalMonitoring: Meer interactie met de patiënt en efficiëntere behandelingen
Slim digitaliseren van de HR-workflow: Maak meer tijd om medewerkers te ondersteunen
5 minArts Jacqueline Timmermans ontwikkelde digitaal platform: ‘Hikos helpt patiënt op weg, door beeldbelconsult met specialist’
5 minFysiotherapeut Harry Geurkink: ‘Datadriven? Ja, maar dan wel met de goede data’
5 min‘Bij digitalisering werkt een top-down benadering niet. We zijn wars van een overheid of een zorgverzekeraar…
Jasper Schellingerhout (Online huisartsenpraktijk Arene): ‘We willen de huisartsencapaciteit in Nederland herverdelen’
5 minMensen zonder huisarts kunnen sinds kort terecht bij de online huisartsenpraktijk Arene. Met dit platform…

Reactie toevoegen