Het 'Wij-gevoel' van een teambespreking
Het is belangrijk om af en toe zaken te bespreken met het hele team erbij om bijvoorbeeld te voorkomen dat zaken een eigen leven gaan leiden, er miscommunicatie ontstaat of simpelweg om dingen te regelen. Het voorkomt kleine strubbelingen en het herinnert je eraan dat je een team bent en niet een groepje losse individuen. Met de teambespreking leg je weer even de nadruk op dat 'Wij-gevoel', wat soms nodig is.
Want als team heb je momenten nodig om samen naar de dingen te kijken. Daar moet je tijd voor nemen, net als dat je met je gezin een gezamenlijke maaltijd gebruikt. Wij proberen de communicatie altijd zo open mogelijk te houden. Wanneer je als teamlid ergens mee zit, moet je dat gewoon kunnen zeggen. Iedereen moet het gevoel hebben dat zijn of haar mening ook gewaardeerd wordt. Het betekent óók dat je als teamlid dingen oppakt en verantwoordelijkheid neemt.
Ik merk het aan de opgeruimde sfeer wanneer we net een teambespreking achter de rug hebben. Zaken lopen weer soepeler en de horloges zijn weer even gelijk gezet. Dat is het effect van een teambespreking: het Wij-gevoel heeft weer even de nodige voeding gekregen.
Doris Post
Praktijkmanager Kliniek Tandheelkunde Sneek
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
‘Assisteren de basis’: ‘Unieke spoedcursus voor assisteren aan de stoel’
4 minEric Tak (Tandheelkunst) blikt terug: ‘Die hele tandheelkunde moet anders: stel de patiënt centraal’
5 minTandarts Mieke Bergmans: ‘Als een praktijkmanager eerst op de werkvloer heeft gestaan, is dat een pré’
3 minGijs Ganzevles (fysiopraktijkhouder en praktijkmanager): ‘Ik heb goed zicht op de organisatie, ik sta er middenin’
4 minGijs Ganzevles heeft samen met zijn maat een maatschap: Fysiotherapie Bergstraat in Amersfoort. Hij werkt als…

Reactie toevoegen