Op weg naar cocreatie van zorgverlener én zorgvrager
Poeya Mohtadili. Foto: Claudia Kamergorodski
Ik snap mijn collega, natuurlijk. We willen allemaal ons werk doen. Als praktijkhouder gaat het mij in deze situatie niet alleen om de belangen van de patiënt, maar ook die van arts, want die voelt zich ook in de steek gelaten. Vaak worden we doodgegooid met kreten over betere samenwerking tussen medici in de zorg om kosten te drukken. Maar volgens mij ligt de oplossing in het voorbeeld hierboven in samenwerking tussen arts en patiënt en in zorg als cocreatie tussen deze twee individuen. Arts en patiënt handelen vanuit een gelijkwaardige positie als mens.
‘De zorgblik’
Maar de arts heeft ook een mandaat vanuit haar of zijn professie om ‘de zorgblik’ verder te laten reiken dan de muren van de praktijk. Want vaak zitten we onszelf in de weg door alleen zaken als het wegnemen van de ontstekingshaard als gouden standaard van goede zorg aan de patiënt te nemen. In mijn consultkamer zoek ik bij de anamnese niet alleen naar de kies die pijn doet, maar ook naar wat de kiespijn betekent in het dagelijks leven van mijn patiënt. Door de juiste vragen kunnen we soms samen de oorzaak in de psychosomatische hoek vinden in plaats van in de molaar waar de pijn tot uiting komt.
‘Gelijkwaardigheid’
Patiënten die na dit gesprek de consultkamer verlaten, voelen zich gehoord, gezien en gelijkwaardig behandeld. Zij geven dit vaak verbaal en non-verbaal terug. Het mooie is: ook ik voel me dan als medicus in mijn kracht gezet en serieus genomen. Deze vrijelijke uitwisseling van verlangens en behoeften tussen zorgverlener en zorgvrager, zonder schuld- en schaamtegevoel, gun ik mijn collega’s ook.
‘Vertrouwensband’
De waardering die uit deze vertrouwensband voortkomt, kan niet in Google Reviews worden gemeten. Naast voldoening verhoogt de bereidheid van de patiënt mee te werken daarmee de doelmatigheid van de zorg. Als de oorzaak van de pijn psychosomatisch blijkt, hoeven we ook de röntgenkamer niet in voor weer een extra foto. Efficiency in de zorg, goede zorg aan de patiënt en geluksbeleving van de arts hoeven nooit met elkaar in botsing te komen.
‘Nieuwsgierigheid en verwondering’
Voor mij begint samenwerking in de zorg bij nieuwsgierigheid en verwondering naar wat de arts en de patiënt naar mijn praktijk brengt. De uitgesproken frustratie van mijn collega in het voorbeeld hierboven wordt dan mijn opdracht als praktijkhouder om deze ontmoeting tussen zorgverlener en zorgvrager te faciliteren.
Over Poeya Mohtadili
Poeya Mohtadili (36) studeerde tandheelkunde aan Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Hij leidt de Satiscare Zorggroep (2012), een organisatie met vijf mondzorgpraktijken. De recent geopende Dante Tanden-praktijk op de Zorgboulevard in Rotterdam Zuid belichaamt de innovatie waar Satiscare voor staat. In dit Lifestyle en Experience Center leveren eerstelijnszorgverleners in multidisciplinair verband preventieve zorg op indicatie aan jeugd en gezin.
Lees meer:
MedischOndernemen, Poeya Mohtadili (Dante Tandartsen): ‘We zijn lifestylecoach, allang niet meer alleen tandarts’, 23 september 2021
Meer artikelen met dit thema
Proef ‘patiëntenruil’ Drechtsteden: patiënten nemen niet graag afscheid van hun huisarts
29 okt om 12:15 uur4 minEen proef met patiëntenruil tussen huisartsen in de regio Drechtsteden heeft minder mensen…
Voortvarend leiding geven – ook als je geen natuurlijke leider bent
15 okt om 11:45 uur4 minEffectief leiderschap in de tandartspraktijk draait minder om charisma of natuurlijk…
LHV, InEen en NVZ: ‘AZWA biedt professionals ruimte en houdt zorg toegankelijk’
9 okt om 15:30 uur5 minBrancheorganisaties LHV, InEen en NVZ omarmen het AZWA. Het akkoord moet de toenemende druk…
Hengelo wil huisartsentekort voorkomen met strategische agenda
29 sep om 14:00 uur6 minIn het Twentse Hengelo dreigt een huisartsentekort dat binnen enkele jaren kan oplopen tot…
Actueel-webinar: ‘RegiozorgNU en Zilveren Kruis werken samen aan duurzame eerste lijn’
16 sep om 12:03 uur5 minNora Ennahachi bij de PM Dag: ‘Begin bij authentiek leiderschap, ontwikkel je en maak je onmisbaar’
17 jun om 16:00 uur5 minTijdens een boeiende masterclass deelde Nora Ennahachi, operationeel directeur van MyDent en oprichter van Dent…
Huisarts Diana Lucassen en de duurzame huisartsenpraktijk: ‘Als iedereen kleine stappen zet, maak je samen een grote sprong’
3 jun om 13:30 uur6 minHuisarts Diana Lucassen is praktijkhouder in Medisch Centrum Vinkeveen én een bevlogen pleitbezorger van…
Fysiotherapeut Charissa van Bruggen: ‘Elke dag blij dat we mensen weer een stapje verder laten lopen’
21 mei om 10:30 uur6 minPsychosomatisch fysiotherapeut Charissa van Bruggen combineert haar liefde voor beweging met…

Reactie toevoegen