Fiets van de zaak. Vier populaire mogelijkheden.

(Foto: Shutterstock)
Uit onderzoek blijkt dat bij veel mensen gezonder leven en meer bewegen hoog op het lijstje met goede voornemens staat. Meer fietsen, onder andere naar het werk is iets wat toegejuicht zou moeten worden door werkgevers. Want gezonde werknemers betekent ook (vaak) minder uitval. Wilt u als werkgever uw werknemers aan het fietsen krijgen dan zijn er vier mogelijkheden.
- Fiets via werkkostenregeling
- Fiets ter beschikking stellen
- Leasefiets
- Fiets vanuit persoonlijk keuzebudget
Fiets via werkkostenregeling
Hierbij mag de werkgever de aanschaf (ongeacht prijs of soort fiets) via het brutoloon verrekenen. Dat levert de werknemer belastingvoordeel op. Voor de werkgever is het belangrijk om de vrije ruimte in de werkkostenregeling niet te overschrijden ivm de eindheffing (80%!!).
Fiets ter beschikking stellen
Een werkgever kan ook een fiets ter beschikking stellen, waarbij de fiets eigendom blijft van de werkgever. De werknemer betaalt geen eigen bijdrage, maar ontvangt ook geen kilometervergoeding. Wel is er een voordeel voor de werknemer bij privégebruik van 7% van de consumentenadviesprijs die bij het loon wordt opgeteld. (Dit werkt eigenlijk hetzelfde als bijtelling bij een leaseauto). Daarover moet dan wel loonbelasting betaald worden.
Leasefiets
Een werkgever heeft ook een mogelijkheid om een fiets te leasen. De fiets is dan eigendom van de leasemaatschappij. Net als bij de ter beschikking gestelde fiets geldt er een bijtelling van 7% voor de werknemer. U mag als werkgever ook de bijtelling voor uw rekening nemen. Dat kan door dit te betalen vanuit de werkkostenregeling.
Fiets vanuit persoonlijk keuzebudget
Bij een persoonlijk keuzebudget wordt aan werknemers de mogelijkheid geboden om vakantiedagen, dertiende maand of regulier brutoloon om te ruilen voor bijvoorbeeld een fiets. Let op! Door de fiets uit te ruilen tegen bijvoorbeeld vakantiegeld moet u er als werkgever nog steeds loonheffing over betalen.
Goede afspraken over de fiets
Zoals u merkt zijn er behoorlijk wat mogelijkheden om een fietsplan te faciliteren. In deze tijd is het ook echt een aanrader om een fietsplan op te nemen in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bedenk daarbij wel vooraf goed hoe u dit gaat betalen.
Welke mogelijkheid u als werkgever ook aanbiedt, het is altijd raadzaam om duidelijke regels en voorwaarden op te stellen. Bijvoorbeeld over:
- Wat gebeurt er met de fiets als de werknemer uit dienst gaat?
- Is een eigen bijdrage nodig/gewenst?
- Wie draait op voor schade of onderhoud?
Fiets van de zaak als zzp’er
Werkt u als zelfstandig ondernemer ook dan kunt u gebruik maken van fiscale voordelen voor het gebruik van de fiets. u heeft daarbij twee mogelijkheden.
- Fiets privé aanschaffen
- Fiets als bedrijf aanschaffen
Fiets privé aanschaffen
Dan mag u alleen de zakelijk gereden kilometers opvoeren. U trekt dan 0,21 eurocent per kilometer af van uw winst. Let op! In de 0,21 cent zitten ook de kosten voor tol, parkeren, betaalde fietsenstalling etc.
Fiets als bedrijf kopen
Als minimaal 10% van uw gefietste kilometers zakelijk zijn, dan kunt u een fiets ook als bedrijfsvermogen zien. U krijgt dan te maken met bijtelling. Die is 7% van de consumentenprijs. Koopt u de fiets zakelijk dan mag u de aanschafprijs aftrekken van de winst.
Speed pedelec van de zaak
Koop je een nieuwe speed pedelec van de zaak dan kom je in aanmerking voor de milieu investeringsaftrek (MIA). En dat is in 2023 wel 27%. Dit is een extra aftrek voor de winst in de aangifte inkomstenbelasting. Wanneer de fiets zakelijk wordt aangeschaft komt er wel een bijtelling van 7% van de cataloguswaarde bij in de onderneming. Daartegen overstaat dat alle kosten die samenhangen met de fiets mogen worden opgevoerd als kosten in de onderneming.
Advies over fiets van de zaak
Wilt u (fiscaal) advies over de beste optie van een fiets van de zaak voor uw onderneming en werknemers? Neem dan contact met ons op, wij denken graag met u mee.
Alexandré Finance
Meer artikelen met dit thema
Eerste impressie van de Dag van de Praktijkmanager (2025): ‘Zorg dat je impact als leider duurzaam is en maak jezelf onmisbaar’
13 jun om 11:21 uur 6 minDe Dag van de Praktijkmanager heeft dit jaar als thema ‘het leukste vak ter wereld’. Dagvoorzitter Charlotte…
Michel Fortman (VvAA) tijdens de PM Dag: ‘Ziekteverzuim neemt toe, vooral door mentale druk’
6 jun om 14:30 uur 5 minMichel Fortman, senior verzuimadviseur bij VvAA, ziet het ziekteverzuim in de eerstelijnszorg…
Pieter Schram (Edin Dental Academy): ‘Investeer in je medewerkers, dan groeit je praktijk mee’
20 mei om 09:00 uur 5 minIn een tijd waarin goed personeel schaars is en patiënten mondiger worden, is één boodschap bij uitstek urgent…
Victor Mion, keynote bij de PM Dag: ‘Iedereen kan leren coachen’
14 mei om 10:00 uur 5 minDe moderne praktijkmanager loopt het risico zichzelf in de weg te zitten, stelt Victor Mion.…
Actueel-lunchwebinar met Hanin Saad en Eva Izeboud: ‘Van werkdruk naar werkgeluk’
12 mei om 14:00 uur 5 minHoe houd je je team gemotiveerd, voorkom je uitval en zorg je voor rust en structuur in de hectiek van alledag…
Deadline jaarverantwoording: uiterlijk 31 mei aanleveren
7 mei om 11:00 uur 4 minZorgaanbieders moeten uiterlijk 31 mei hun jaarverantwoording over 2024 indienen, tenzij zij voor 31 maart…
Lunchwebinar ‘Actueel’: Praktische handvatten voor werkgeluk en verzuimpreventie
29 apr om 09:30 uur 3 minDe nieuwe editie van het lunchwebinar Actueel, speciaal voor praktijkhouders én praktijkmanagers, vindt plaats…
De digitale apothekersrevolutie: automatiseer uw administratie
15 apr om 12:18 uur 4 minAls apotheker of beherend apotheker heeft u dagelijks te maken met een breed takenpakket. Zorgverlening staat…
Reactie toevoegen