VPHuisartsen vraagt oordeel NZa over machtsmisbruik VGZ
Principiële bezwaren
Veel huisartsen hebben principiële bezwaren tegen de contractvoorwaarden waarmee zij een financiële bonus kunnen ontvangen indien zij de medicatie voorschrijven en naar zorginstellingen en laboratoria verwijzen die door VGZ zijn geselecteerd.
De huisartsen weigeren daarnaast in te stemmen met de contractbepaling waarmee zij zich bereid verklaren inzage te geven in de patiëntendossiers indien de verzekeraar dat in het kader van fraudebestrijding nodig acht. De huisartsen wensen het recht van patiënten op privacy, het beroepsgeheim, niet prijs te geven.
Tenslotte maken zij bezwaar tegen de verlaging van de tarieven (tot wel 75%) van bepaalde medische verrichtingen die daardoor niet meer kostendekkend aangeboden kunnen worden. Het betreft verrichtingen die voorheen vaak in het ziekenhuis plaatsvonden. De verwachting is dan ook dat patiënten voor deze verrichtingen sneller zullen worden doorverwezen met mogelijk consequenties voor het eigen risico van patiënten.
VGZ weigert te onderhandelen
VGZ weigert te onderhandelen met praktijkhouders of met de door hen ingeschakelde Zorgmakelaar. Het is huisartsen in een gezamenlijk werkgebied wettelijk niet toegestaan zelf te onderhandelen met een verzekeraar. Via een zorgmakelaar kan dat volgens de NMa-regels wel. Overigens weigeren ook andere zorgverzekeraars zoals Achmea, CZ en Menzis over contractvoorwaarden met huisartsen of hun vertegenwoordigers te onderhandelen.
VPHuisartsen heeft de NZa gevraagd te onderzoeken in welke mate er sprake is van misbruik van marktmacht door de preferente zorgverzekeraar VGZ met haar weigering te onderhandelen met de vertegenwoordigers van de huisartsen en of VGZ daarmee de Mededingingswet overtreedt.
Onjuiste consumentenvoorlichting?
Tevens vraagt de vereniging van praktijkhouders het oordeel van de ToezichthouderNZa over de consumentenvoorlichting op de VGZ site als zouden alle huisartsen, dus ook de 500 zonder contract, gecontracteerd zijn. Volgens VPHuisartsen is door het geven van onjuiste informatie, ook na verzoek tot correctie, sprake van misleiding van potentiële klanten.

Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Rapport Rekenkamer: Huisartsentekort bestaat echt en groeit alleen maar
3 apr om 14:43 uur 4 minUit het rapport 'Focus op huisartsentekort' van de Algemene Rekenkamer blijkt dat een op de twintig…
Dentiva Radar: zzp of loondienst?
26 mrt om 12:15 uur 5 minDentiva hield een enquête onder zorgprofessionals over de gevolgen van het nieuwe zzp-regime. Aan het onderzoek…
‘Sociale Tandarts’ Nejoud Alkaabi: ‘Breng de tandartszorg terug in het basispakket’
20 mrt om 10:30 uur 3 minIn Rotterdam-West opent tandartspraktijk Zen You Smile tijdens de ramadan haar deuren voor mensen die geen geld…
Jaarverantwoording: Uitstel aanvragen kan tot uiterlijk 31 maart
3 mrt om 08:45 uur 4 minDe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) verplicht zorgaanbieders om jaarlijks een jaarverantwoording in te…
Stop met alle ‘geplapper’ en laten we de cao fysiotherapie realiseren
13 feb om 13:47 uur 4 min‘Geplapper’ - een schitterend Duits woord dat ik associeer met alles wat momenteel niet IN maar AAN de…
Trekken zonder tandheelkundige noodzaak: tandartsen zwichten massaal voor patiënt
12 feb om 13:18 uur 3 minEen meerderheid van de tandartsen en kaakchirurgen in Nederland voert een verzoek uit om tanden of kiezen te…
Nieuwe website ‘Open over tuchtrecht’ ondersteunt bij tuchtklachten: ‘Een tuchtklacht kan overweldigend zijn’
16 jan om 14:48 uur 4 minEen tuchtklacht heeft vaak een grote impact op zorgverleners. De bijbehorende juridische procedures zijn…
Ziekenhuizen en brancheorganisaties willen Integraal Zorgakkoord opschorten
18 dec 2024 4 minDe ziekenhuizen willen de onderhandelingen over het Integraal Zorgakkoord opschorten vanwege onverwachte…
Reactie toevoegen